söndag 21 december 2014

Insvängd modell KAL

 Nederdelen klar.
Insvängd modell löste jag med resår stickning. Tre olika längder på resåren för att få en snyggare och tuffare övergång. Slätt utan resår mf  9 cm på båda framdelarna.
Jag har valt att ha avigsidan som rätsida, det ger snyggare skiftningar på garnfärgsövergångarna.
Som vanligt tovar jag ihop ändarna när jag byter färg, för att slippa så många fästningar vid monteringen. Fuktar, lägger dem parallellt och gnuggar mellan handflatorna.( Fungerar med ullgarn)


 Jag avslutade nederdelen med en rullkant, stickade omvänt alltså räta m istället för aviga. 11 v

I väntan på ärmstickning.
Stickar jag framkant/knäppkant över 10 m 2 st à 58 cm, den ena med knapphål.
Plockar upp sedan runt halsen och trär på m från framkanterna, stickar 11 v för rullkantsavslutning.


Nästa steg är det ärmarna...
hoppas garnet räcker så färgerna stämmer relativt bra.
Så är det med restgarner, jag har planerat många smånystan som ligger och väntar.
DET BÖR RÄCKA :-)

2 kommentarer:

  1. Vad snyggt med resåren i olika längder för midjan :)
    Har tänkt ha resår jag med för att få en insvängd modell och lånar nog din idé där. Hoppas du inte har något emot det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul, nyfiken hur din insvängda kofta blir.:-)

      Radera