torsdag 19 mars 2015

Filt-överkast av restgarner

LÅNGTIDS OBJEKT

Bra arbete att ha vid sidan om, eller sticka i mörkret vid TV n
Blivande överkast, min storlek 180 X 210 cm
Det blir 270 rutor

Lek med rutor i olika färger och mönster

 Starta att planera en ruta med stickor och kvalitet för att få maskantalet till din ruta

MIN PLANERING

  • en ruta 32 m, stickor 4  
  • sticka fyrkant ca 12 x 12 cm
  • planera med en ritning av din filt/överkast
  • mittrutan gör jag 36 x 36 cm, har flera nystan av en färg, väljer därför en ide som binder ihop filten(korsrutorna) och 40 st enl mönstret
  • även runt mitten stickar jag långsmala 12 x 36 cm de helgrå
  • alla andra rutor får bli hur som helst i en färgkaskad
  • skiftar mönster rut-, moss-, flät-, använder restgarner i någorlunda likvärdig kvalitet
  • kommer att sy ihop alla bitar med tråden på lappen
  • fodrar med ett dubbelstort lakan
  • syr langett runt och virkar kant
  • syr efterstygn längs mitten som ett kors för att binda ihop delarna
  • ev toffsar på hörnen
  • SÅ HAR JAG TÄNKT
  • ni får se det färdiga resultatet så småningom


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar